۱۳۹۲ خرداد ۳۱, جمعه

جای خالی مسئله زن


جای خالی مسئله زن



در این انتخابات مسئله زنان از طرف هیچیک از نامزدهای انتخابی مطرح نشد. در شرایطی که دوربینهای تلویزیون در میتینگهای روحانی و عارف بر روی چهره دهها دختر جوان میچرخید و شادی و هیجانشان را به تصویر میکشید کاندیداها حتی به تعارف هم کلامی در حمایت یا همدلی با نیمی از جامعه به زبان نیاوردند. حتی در سطح وعده و وعید هم به موضوع گشت ارشاد، جدا سازی جنسیتی و هیچ جنبهای از قوانین ضد زن در جمهوری اسلامی اشارهای نشد. و جز این هم انتظاری نمیرفت.

چرا؟ زنان در این جامعه یک نیروی پر توان اجتماعیاند که هیچ گاه شکاف میان آنان و خواستهها و منافعشان با دولت دینی تخفیف پیدا نکرده است. ستم جنسیتی همیشه یکی از ستونهای این نظام ارتجاعی و از ضروریات بر پا نگاه داشتن حکومت دینی بوده است.

به ویژه پس از حضور قدرتمند زنان در خیزش سال 88 مقامات سیاسی و دستگاه امنیتی به این نتیجه رسیدند که هرگونه مکثی بر روی این شکاف جنسیتی و هر گونه وعده و وعیدی که باعث برانگیختن این نیروی رادیکال اجتماعی شود خطری جدی برای اصل نظام به وجود میآورد.

بی جهت نیست که از چندی پیش خامنهای و سران سپاه و ائمه جمعه بارها بر فمینیسم به عنوان یک خطر برانداز تاختهاند و در مورد انتشار ایدههای مربوط به رهایی زنان در محیطهای آموزشی و فرهنگی و حتی درون خانواده هشدار دادهاند.

تک تک نامزدهای انتخابات دوره اخیر نماینده و مدافع همین نظام و ارزشهای ضد زن آن هستند و همگیشان به خطر جنبش زنان برای این حاکمیت واقف. تاریخ سی و چند ساله جمهوری اسلامی نشان داده که این شکاف پر شدنی نیست و همیشه به صورت یک منبع بیثبات کننده و ضربه زننده به نظم موجود باقی میماند.

مبارزه آگاهانه و متشکل علیه ستم جنسیتی و ارزشها و افکار پس مانده و ارتجاعی که در تار و پود جمهوری اسلامی تنیده شده، جزئی حیاتی از فرآیند سرنگونی این رژیم و مسیر طولانی انقلاب کمونیستی است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر