۱۳۹۳ فروردین ۲۹, جمعه

واقعیت یک پرونده- برای رهايی ريحانه جباری از زندان مبارزه كنيم!




اين واقعيتي است كه در ايران تحت حاكميت رژيم تازيانه و دار جمهوري اسلامي هزاران زن و دختر به قتل مي رسند مورد تجاوز قرار مي گيرند يا كتك مي خورند اما آب آز آب تكان نمي خورد. با اتكا به قوانين اسلامی جانيان به دلايل مختلف آزاد مي شوند و يا يكي دو سال حبس از سر مي گذرانند.همين و همين. اما هستند زنان با اراده اي كه در مقابل حمله متجاوزين مي ايستند و متجاوز را سر جاي خود مي نشانند و از حقوق خود دفاع مي كنند.
اينبار پرونده ريحانه جباري كه حق مردی كه توطئه كرده بود تا به او تجاوز كند را كف دستش گذاشته بود  بعد از هفت  سال از وقوع حادثه رسانه اي شده است. جمهوري اسلامي داشت مي رفت كه بي سر وصدا ريحانه جباري را تحت لوای این که او مردی متدین را بر سر نماز به قتل رسانده اعدام کند و پرونده را ببندد. اما به يمن كوشش فعالين دفاع از حقوق زنان این پرونده ای جهاني شد و اينك هزاران نفر در داخل و خارج کشور خواهان لغو حكم اعدام ريحانه و رهايي او از بند جنايتكاران حكومتي هستند.
موضوع از اين قرار بوده كه مردي ميانسال به نام سربندي به همراه مرد ديگري در جايي با ريحانه جباري كه دكوراتور داخلي بوده آشنا مي شوند و سربندي از وي دعوت مي كند كه محلي را كه قرار بوده مطب وي شود را بازديد كرده و در مورد دكوراسيون آنجا نظر بدهد. ريحانه به همراه آن دو نفر به محل مذكور مي روند. سر راه آقاي سربندي از داروخانه اي خريد مي كند كه بعدا  معلوم مي شود كاندوم است،  و سپس به محل مي رسند. وارد ساختمان كه مي شوند آقاي سربندي براي خود و ريحانه نوشيدني مي ريزد و بعدا معلوم مي شود داخل يكي از نوشيدني ها كه قرار بوده ريحانه بنوشد داروي بيهوشي وجود داشته است. سپس سربندی در را قفل کرده جانمازش را پهن می کند. ريحانه كه از قصد مرد با خبر شده هراسان با چاقويي كه همراه داشته ضربه اي به كتف او مي زند. مرد دیگر كه پشت در بوده وقتي متوجه سر و صدا مي شود مي گريزد. حالا جمهوري اسلامي بعد از هفت سال با اتكا به قوانين پوسيده اسلامي، با شكنجه و گرفتن اقرار نصف و نيمه از ريحانه مي خواهد او را اعدام كند و اين وسط  از خانواده ی سربندی هم رضايت گرفته.
جمهوري اسلامي براي اين مي خواهد ريحانه را اعدام كند چون به شدت چهارچوب ايدئولوژيك عوام فريبانه اش زير سئوال رفته است. چرا كه مرد متجاوز دارای خانواده ای مذهبی و گويا بسيار متدين و گفته می شود که کارمند سابق وزارت اطلاعات بوده است. که طبق شواهد امر قصد داشته با نماز خواندن و حتي خواندن صيغه يك طرفه از جانب خودش، تجاوز کاری اش را شرعی کند. 
با جهاني شدن موضوع  و در خطر بودن جان ريحانه جباري در ايران نيز عده اي از هنرمندان داوطلب شدند كه با خانواده مقتول (البته با حضور مقامات جمهوری اسلامی)  ديدار كرده و ريحانه جباري و مادرش نيز حضور داشته و تقاضاي بخشش از خانواده مقتول بكنند. تا اينجا ماجرا به نظر يك اقدام انسان دوستانه است. اما با خواندن متن صحبت هاي رد و بدل شده يك چيز به نحو بسيار خشم آوري در حرف هاي هنرمندان و ريحانه جباري گم است و مشخص است كه يا اجازه صحبت نداشته اند يا حرف هاي نقل شده از آنان در رسانه ها سانسور شده و آن اينست كه ريحانه جباری بارها گفته است من در دفاع از خود در مقابل اين مرد به او ضربه زده ام! این جمله ی ریحانه کاملا از اظهارات او حذف شده است. تنها چند تن از افراد خانواده مقتول مي گويند به مقتول تهمت هاي ناروا زده شده است! به اين مي گويند عدالت حكومتي و كرامت هنرمندان.
اما مردم بايستي حقیقت این پرونده را بدانند و با اعتراضات شان اين توطئه بي شرمانه را خنثي كنند.
در اثناي مبارزه براي رهايي ريحانه جباري از چنگال دژخيمان واقعه مثبتي رخ داد. و آن طرح مجدد مورد افسانه نوروزی بود. افسانه سال ها پیش مردی که قصد تجاوز به او را داشته به سزایش رسانده و سال ها در زندان به سر برد (آن مرد عضو سابق حفاظت اطلاعات بود). بعدها افسانه نوروزی به دلیل پایداری در برابر شکنجه هایی که برای گرفتن اعتراف دروغین بر او اعمال شد و همينطور دفاع گسترده افكار مترقي جهان، از زندان آزاد شد. او در تماس با تلويزيون كانال جديد در يك برنامه زنده ضمن دفاع از ريحانه جباري گفت كه: من واقعا از جمهوری اسلامی متنفرم و حال و روز ريحانه را درك می كنم و از او پشتيبانی می كنم. بازجوها در جريان بازجويیی برای گرفتن اقرار از من دندان هايم را شكستند و كتفم را خرد كردند.
در آخرين تحول مربوط به اين پرونده، وكيل ريحانه جباري، «عبدالصمد خرمشاهي» در روزنامه اعتماد عنوان كرده كه از نظر قانوني تقاضاي تجديد نظر در پرونده وجاهت قانوني ندارد. البته در متن روزنامه اعتماد كلماتي بنظر حذف شده اند كه احتمال دارد عمدا سانسور شده باشد و وكيل گفته بنابراين تنها اميد بخشش خانواده مقتول است.
بر اساس اين خبرها بنظر مي آيد كه حكومت قصد دارد جلوي دادرسي مجدد پرونده را بگيرد چرا كه هر چه بيشتر حقايق روشن مي شود آبروي نداشته رژيم بيشتر مي رود. (از جمله شواهدي كه در پرونده موجود بوده و مفقود شده يك سي دي حاوي شنود مكالمات و اس ام اس هاي رد و بدل شده از تلفن مقتول است كه نشان مي دهد كه رابطه ريحانه جباري و مقتول بسيار كوتاه و صرفا در ارتباط با كار دكوراتوري ريحانه بوده.). به هر صورت رژیم می خواهد اگر تصمیم به اعدام ريحانه گرفت، ادعا کند تقصير خانواده سربندي بود كه رضايت ندادند. و اگر كه ريحانه اعدام نشد بگويند كه اسلام وسيستم و مسئولين و خانواده مقتول بخشنده اند و قاتل را بخشيدند!
اين فجايع در جمهوري اسلامي و در زندگی روزمره ی مردم  و در پديده مرد سالاري كه جمهوري اسلامي با چنگ و دندان از آن حفاظت مي كند ادامه خواهد داشت. تنها راه اینست که با سرنگونی انقلابی جمهوری اسلامی، ریشه ی های آن خشکانده شود.

کاوه اردلان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر