۱۳۹۴ دی ۳۰, چهارشنبه

معرفی کتاب

 
 
کتاب ارزشمند «تاريخ واقعي کمونيسم» به قلم ريموند لوتا (1) اقتصاددان و تاريخ پژوه عضو حزب کمونيست انقلابي آمريکا (آر سي پي) به چاپ رسيد. بخش هايي از اين کتاب پيشتر توسط نشرية آتش ترجمه و در ستون واقعيت کمونيسم انتشار يافته بود. اين کتاب بخشي از پژوهش ها و تحقيقات لوتا درباره تاريخ کمونيسم در قرن بيستم است که در آن به صورت ساده، فشرده، نافذ و در عين حال علمي و دقيق به روايت و بررسي اين تاريخ پرداخته شده است. کتاب شامل دو بخش است. بخش اول، متن پياده شدهي سلسله مصاحبه ها و گفتگوهايي است که لوتا در سال 2014 با تعدادي از جوانان و روشنفکران و پژوهشگران به صورت اينترنتي انجام داد و طي آن به سوالات و پرسش هاي آنان پاسخ گفت. اين مصاحبه با عنوان «همه آنچه شما درباره تاريخ انقلاب کمونيستي و راه واقعي رهايي فکر ميکنيد ميدانيد، غلط است، در واقع شما هيچ نميدانيد» در نشريه انقلاب ارگان حزب کمونيست انقلابي آمريکا، شماره 23، 24 نوامبر 2014 به چاپ رسيد و کمي بعد به صورت يک کتاب مجزا انتشار يافت. آن چه در اين کتاب ميخوانيد کل متن ترجمه شدهي مصاحبه است. اما بخش دوم کتاب عبارت است از سلسله مقالاتي که لوتا در طول سال هاي 2005 و 2006 نوشت و با عنوان «سوسياليسم ميليون ها بار بهتر از سرمايه داري است و کمونيسم، جهاني از آن هم بهتر است» در شماره هاي مختلف نشريه انقلاب منتشر ميشد. اين بخش حاصل تورهاي سخنراني لوتا در دانشگاه ها و مناطق مختلف آمريکا در آن مقطع است. اکنون هر دو متن به صورت يک کتاب و با عنوان «تاريخ واقعي کمونيسم » به فارسي منتشر شده است. در مقدمة ناشر (2)  اين کتاب ميخوانيم:
«سفر با ديدگان هوشيار در تاريخ پُرافتخار پرولتارياي جهاني. آنچه که در اين کتاب ميخوانيد سفري پرهيجان و جذاب در تاريخ با شکوه و غرورانگيز پرولتارياي جهان در بناي يک دنياي نوين و جوامع کيفيتاً متفاوت نسبت به جوامع بورژوايي و طبقاتي است. سيري در بيش از صد سال خيزش پرولتاريا و ستمکشان جهان در مسير پرفراز و نشيبِ رهايي. سفري با سرِ بلند از افتخار و چشماني هوشيار و رويکردي علمي، انتقادي و جسورانه در ديدن اشتباهات و خطا ها و کند و کاو در دلايل آن. ريموند لوتا اين کند و کاو را با تکيه بر جمع بندي هاي باب آواکيان از تجربه تاريخي جهاني انقلاب هاي کمونيستي و کشورهاي سوسياليستي انجام داده است.»
زير سوتيتر «صنعت جعل تاريخ و امپراتوريِ جهاني دروغ» ميخوانيم: «هرگز مبالغه نيست اگر بگوييم امروزه بر سر تاريخ کمونيسم و تجربة پيشين دولت هاي سوسياليستي و انقلاب هاي پرولتري در قرن بيستم، يک جنگ ايدئولوژيک در ابعاد جهاني در جريان است. بورژوازي جهاني چندين دهه است که با تمام توان و امکانات سياسي و مالي اش در عرصه هاي مختلفِ رسانه هاي عمومي، دانشگاه ها، مطبوعات، چاپ و نشر کتاب، فيلم هاي مستند و سينمايي، نمايشگاه ها و همايش هاي آکادميک دست به کار حمله به تجربة پيشين انقلاب ها و دولت هاي سوسياليستي است. هدف يک چيز است: جا انداختن اين پروپاگانداي ايدئولوژيک که «هيچ گزينه و امکان و بديلي به غير از نظام سرمايه داري موجود نيست» و مردم چاره اي جز پذيرش وضع موجود و شرايط برده وار آن ندارند. براي نهادينه کردن اين باور بايد آلترناتيو واقعي، ممکن و ضروريِ نظام سرمايه داري يعني کمونيسم و انقلاب پرولتري بيش از هر چيز ديگري پيش چشم صد ها ميليون نفر از توده هاي مردم تخريب ميشد و به اين منظور مخدوش کردن واقعيت تاريخ انقلاب ها و دولت هاي سوسياليستي و وارونه جلوه دادن حقيقت آنچه که در گذشته روي داده است، به يک وظيفة عاجل براي مبلغين و ايدئولوگ هاي نظام سرمايه داري تبديل شد. آن ها يک صنعت جهانيِ «تاريخ سازي» را به راه انداختند که دفن کردن و انکار هر گونه دستاورد انقلاب هاي پرولتري و بزرگ نمايي اشتباهات، کمبود ها و کاستي هاي دولت هاي سوسيالستي، ستون فقرات اين صنعت بين المللي را تشکيل ميداد. دروغ، تاريک نمايي، ساختن آمار و ارقام سراسر کذب و بي اساس، خلق افسانه هاي بي پايه از عملکرد رهبران کمونيست و نسبت دادن رويدادهايي به انقلاب هاي پرولتري که هيچ ربطي به کمونيست ها نداشته اند، به سکة رايج اين صنعت تبديل شد.»
مقدمه ناشر زير عنوان «سير کمونيسم ستيزي در ايران: شاه، امام، اصلاحات» به بررسي موجز و فشرده اي از کمونيسم ستيزي در ايران مي پردازد که در جاي خود بسيار خواندني است.
مطالعة اين کتاب و برگزاري جلسات بحث و بررسي پيرامون محتواي آن و سنتز نوين کمونيسم زمينة مناسب و عاجل از کار تبليغ و ترويج کمونيستي است. ما همچنين مبارزين و فعالين جنبش چپ و علاقه مندان و محققين و پژوهشگران عرصه ي تاريخ و انديشه ي مارکسيستي را فرا ميخوانيم تا با بررسي نقادانة پژوهش هاي لوتا پيرامون تجربه پيشين دولت ها و انقلاب هاي پرولتري، به عميق تر شدن و غناي هر چه بيشتر بحث بيافزايند. n
 
«آتش»
 
1 - براي آشنايي بيشتر با فعاليت ها و آثار و نوشته هاي ريموند لوتا به سايت وي مراجعه کنيد.
Thisiscommunism.org
2 - ناشر: حزب کمونيست ايران (مارکسيست لنينيست مائوئيست)


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر