۱۳۹۱ اسفند ۲۸, دوشنبه

هشت مارس 2013 جهانی و پر شمار



هشت مارس 2013
جهانی و پر شمار


8 مارس (81 اسفند 1391). زنی در یک ایستگاه ترن زیرزمینی در لندن به نوای اعتراض رقصید: در آن ایستگاه مورد آزار جنسی قرار گرفته بود. زنی در یکی از زندانهای آمریکا شعری را که در وصف رنج هایش سروده بود در جمع همبندانش خواند. زنان لبنان در اعتراض به بی عملی دولت در قبال خشونت خانگی اعتصاب غذا کردند. زنان افغانستان با برگزاری فستیوال فیلم زنان سرنوشت خود را با زنان جهان پیوند زدند. زنان و مردان هند، هزاران هزار نفر، در ادامه جنبشی که از تجاوز گروهی به آمانات و مرگ او آغاز شد به خیابان آمدند. زنان اروپای بحران زده در راهپیماییها و تجمعاتشان نتایج وخیم سیاستهای اقتصادی بر زنان را به انتقاد گرفتند. در کنیا، غنا، مکزیک، آمریکا و... تجاوز، خشونت خانگی، قاچاق، پورنوگرافی و صنعت سکس محور اعتراض زنانی بود که به خیابان آمدند و گفتند بس است! و در ایران که هر گونه تجمعی قدغن است و هشت مارس روزی ممنوعه و حاکمیت سردمدار انواع خشونت علیه زنان، زنان در مجامع کوچک و بزرگ گرد هم آمدند، بحث کردند، انتقال تجربه کردند، تجدید عهد کردند و برای آینده نقشه ریختند.
در جهان امروز که سرمایه تمام عقبماندگیها را به کار میگیرد تا خون مردم و منابع طبیعی را بهتر بمکد خشونت علیه زنان شاید از همیشه وحشتناکتر باشد. در خاورمیانه دختر بچه 12 ساله سر زا میرود، سال گذشته در انگلستان یک میلیون و 200 هزار زن تحت خشونت و تجاوز خانگی قرار گرفتهاند، هیچ کشوری در این دنیا از قاچاق زنان در امان نیست و در هنگامۀ بحران اقتصادی، صنعت سکس (خرید و فروش بدن زنان) از سودآور ترین کسب و کارهاست. در ایران با گشت ارشاد و حجاب اجباری و قتلهای ناموسی... دست به گریبانیم و معمولا خشونتی را که مردان زندگی مان با کنترل تلفن و اس ام اس و ایمیلها و نگاههای مشکوک و طعنهها بر ما اعمال میکنند عادی میشماریم.
امسال جنایتی که در هند اتفاق افتاد و مهمتر از آن خشمی که سرریز شد، نه تنها آن کشور بلکه جهان را به شگفتی واداشت. این وقایع با «خیزش یک میلیاردی» 14 فوریه در اعتراض به خشونت علیه زنان گره خورد و هزاران هزار نفر را در سراسر جهان به حرکت در آورد. در ادامه این حرکت بود که مبارزه با خشونت علیه زنان به مرکز اغلب مراسمهای هشت مارس بدل شد. ریشههای این خشونت و عواملی که آن را تشدید میکنند در اعتراضات زنان رو آمد و به بحث و چالش کشیده شد: از پدرسالاری و فقر و جهانی سازی گرفته تا غارت منابع طبیعی و سیاستهای امپریالیستی، از بنیادگرایی مذهبی و سنت گرفته تا جنگ سالاری و تجاوزهای نظامی، از مهاجرت و صدور کار ارزان گرفته تا سرکوب سیاسی...
هشت مارس امسال در جهانی بودنش، و در پر شمار بودنش، نوید مبارزات پرشور تری را در خود داشت.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر