۱۳۹۱ اسفند ۲۸, دوشنبه

علاف یک سوال



علاف یک سوال

شاید شما هم هر سال با مشاهده ردیف بودجۀ ویژهای که دولت به مؤسسات و نهادهای رنگارنگ اسلامی و امور آموزش و تبلیغات مذهبی اختصاص میدهد به خشم میآیید و خون خونتان را میخورد. شاید در آن لحظه تصویر کودکان خیابانی که در فقر و بی آیندگی و ایدز دست و پا میزنند از ذهنتان میگذرد. یا به هزاران کارگر بلاتکلیفی میاندیشید که ماههاست دستمزد نگرفتهاند و خود و خانوادهشان محتاج نان شب ماندهاند. یا خیل معتادان و تنفروشان جوان و نوجوانی را به خاطر میآورید که قربانی نظام طبقاتی حاکم، مناسبات ناعادلانه، سنتهای کهنه و فشارهای اقتصادی و اجتماعی شدهاند. شاید سرانگشتی حساب میکنید که با پولی که صرف انتشار و تبلیغ خرافه و ضدعلم و پروار کردن مشتی انگل در حجرهها و نهادهای مذهبی/ دولتی میشود برای چه تعداد جوان میتوان کار ایجاد کرد و زندگی چه تعداد خانواده را میشود از این رو به آن رو کرد. برای اینکه گوشۀ کوچکی از حیف و میل منابع مالی کشور و طرحهای پوچ حکومت مذهبی را از نزدیک ببینید و معنی انگل بودن این جماعت را بهتر احساس کنید میخواهیم به یکی از سایتهای اینترنتی که توسط طلبههای حکومتی ایجاد شده و کاربران و مراجعانش نیز عمدتا از همین قماشاند نگاهی بیندازیم. دولت اسلامی به اینها پول و امتیاز میدهد تا افکار و باورهایی را که در زیر خواهید خواند انتشار دهند.
نهادی به نام «مؤسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر» برای خودش سایتی راه انداخته است. گروه «عقاید شیعه» در این سایت، بحثی را دامن زده که به باور خودشان به یکی از مهم ترین پرسشهای جامعۀ بشری مربوط میشود. پرسش اینست: آیا امام زمان در مدت طولانی غیبت ازدواج کرده است یا خیر؟
فکر نکنید که این سوال فقط از ذهن خلاق «گروه عقاید شیعه» برخاسته است. با خواندن مطلب متوجه میشویم که مدت هاست آخوندهای عالیرتبه و مجتهدان و طلبههای پیرو آنها گرفتار این پرسشند. به طور کلی سه رویکرد نسبت به این مساله وجود دارد. از زبان خودشان بشنویم:
یکم، « اگر ازدواج کرده و همسر دارد، لازمهاش داشتن فرزند است و لازمۀ این نیز فاش شدن اسرار و شناسایی آن حضرت است که با حکمت و فلسفۀ غیبت منافات دارد.»
دوم، «اگر ازدواج نکرده است پس به سنت رسول خدا... و به امر شرعی مستحب عمل نکرده است که این هم با مقام و شأن آن حضرت نمیسازد....»
سوم، «اصل ازدواج یا عدم ازدواج آن حضرت جزء اعتقادات ما نیست بلکه از مسائل شخصی است که در روایات نیز به آن تصریح نشده و مورد بحث امامان قبلی نیز نبوده است...»
 خب، در ادامه خواهید دید که یک کنجکاوی ساده در مورد زندگی خصوصی یک افسانه چطور این جماعت بیکار و مفتخور و فضول را به دردسر میاندازد. برایشان سوال پشت سوال پیش میآید و هر پاسخی که میدهند و هر استدلالی که میکنند افکار پوسیده و دغدغههای نازلشان بیشتر برملا میشود.
طرفداران نظریه مزدوج بودن امام زمان روی این نکته تاکید میکنند که احکام دین تفسیرپذیر نیست و استثناء هم بر نمیدارد. پیغمبر اسلام خودش گفته که نکاح سنت من است و هر کس از آن اعراض کند از من نیست! به علاوه در کتاب «الشموس المضیئه» آمده است که «آن حضرت با وجود سن زیاد از نظر جسمی جوانی قوی البنیه است... و نیز میدانیم که آن حضرت به سنت پیامبر (ص) عمل میکند، (و این برای) قبول این مطلب که آن جناب همسر و فرزندانی دارد» کافی است.
گروه عقاید شیعه روایت مختلفی منجمله از امام جعفر صادق در تایید مستحب بودن ازدواج میآورد:
«هر کس ازدواج کند نصف دینش را به دست آورده است.»
«استحباب ازدواج فقط مختص به ازدواج دائم نیست بلکه شامل غیر دائم و مِلک یمین (کنیزان!) نیز میشود...» «مقصود از استحباب ازدواج، استمرار آن تا پایان عمر است...»
«تعدد همسر نیز مستحب شرعی است.»
«دو رکعت نماز کسی که ازدواج کرده با فضیلتتر است از هفتاد رکعت نماز کسی که بدون همسر است.»
«ازدواج چه به صورت دائم و چه به صورت غیر دائم (موقت) مستحب شرعی است... استحباب ازدواج مخصوص مشتاقان و کسانی که نیازمند به همسر میباشند نیست بلکه شامل غیر مشتاقان و کسانی که در خود احساس نیاز به همسر نمیکنند نیز میباشد.»
حتما تا اینجا متوجه شدهاید که ازدواج از نگاه این جماعت شکلی از رابطه و پیوند دو طرفه نیست که بر زمینه و در ادامۀ آشنایی و علاقه و نزدیکی فکری وعاطفی برقرار میشود. بلکه صرفا راهی برای حل غریزۀ جنسی مردان است. «نیازمند به همسر میباشند» معنایی جز این ندارد. جالب است که حتی اگر مرد مسلمانی چنین نیازی را احساس نکرد باز هم مستحب شرعی است که ازدواج کند! چرا؟ به خاطر: «تکثیر نسل، ابقاء نوع انسانی و کثرت تعداد موحدین.»
اینها وقتی که میخواهند «غیر غریزی» فکر کنند و بحث را از مسائل زیر شکم ارتقاء دهند سطح دیگری از جهالت و تاریکاندیشی را به نمایش میگذارند. برای اینها علی السویه است که میلیونها نفر در محرومیت و فلاکت و بی آیندگی دست و پا بزنند؛ بر تعداد افراد زیر خط فقر مرتبا اضافه شود؛ خدمات اجتماعی و درمانی و آموزشی روز به روز تحلیل برود؛ و جرم و جنایت و فساد گسترش پیدا کند. برای اینها «تکثیر نسل» مهم است آن هم احتمالا تا 150 میلیون نفر طی بیست سال آینده! از «ابقاء نوع انسانی» میگویند اما در واقع شرایطی را میسازند که در آن افراد از حداقل زندگی و معیشت و فرهنگی که بتوان بر آن نام انسانی گذاشت محروم میمانند. و بالاخره میرسیم به حرف دلشان یعنی «کثرت تعداد موحدین» یا همان چیزی که قدیمی ترها تحت عنوان «درست کردن الله اکبر گویان» از آن یاد میکردند. این دیگر اوج جهالتی است که ریشه در روابط و طرز فکر جوامع پدرسالار و نظامهای عشیرهای دارد. در این طرز فکر، فرزند تابع و مطیع بی برو و برگرد پدر است. هر چه اعتقاد و باور و دین پدر بود فرزند هم باید بپذیرد. در دنیای قرن بیست و یکم، حتی در واپس مانده ترین جوامع، این نوع روابط و طرز فکرها در حال ترک برداشتن است. شکاف میان نسل امروز با تفکرات پدرسالارانه عمیقتر از گذشته شده است. آنان که همسران/ کنیزان خود را به ماشین جوجه کشی تبدیل کردهاند و به خیال خود «الله اکبر گو» میسازند، فردا میتوانند با فرزندان شورشگر و ملحد «ناخلف» روبرو شوند.
باید پرسید که اینها از کدام سرداب تاریخ بیرون آمدهاند؟
یکی از مجتهدان صاحب نظر در مورد بحث ازدواج امام زمان سید محمد صدر بوده که گردانندگان سایت به او لقب شهید دادهاند. استدلالهای سید محمد صدر بیش از هر چیز بیانگر افکار زن هراسانه و زن ستیزانه اوست:
«این فرض که فقط برای همسر خود آشکار شود، اگر چه (به لحاظ عقلی) ممکن است ولی فرض آن بسیار بعید است بلکه فرض باطلی است. زیرا چنین زنی با خصوصیات خاص به طوری که امام (ع) هویت واقعی خود را از او مخفی نکند و هیچ خطری هم از ناحیۀ او متوجه امام (ع) نباشد، بین زنان عالم یافت نمیشود. چه رسد به اینکه بگوییم در هر عصری چنین زنی وجود دارد.»
پوسیدگی این دیدگاه به حد کافی آشکار است اما حیف است که یک استدلال دیگر سید محمد صدر را ناگفته بگذاریم آنجا که میگوید ناشناس زندگی کردن امام زمان در بین مردم با ازدواج او هیچ اصطکاکی ندارد و از آسان ترین کارهاست:
«زیرا ازدواج به صورت ناشناس صورت گرفته و همسر وی نیز در طول عمر خود بر هویت واقعی او آگاه نخواهد شد. و اگر به علت عدم مشاهدۀ پیری در چهرۀ آن حضرت به هویت وی گمانی برد، حضرت او را طلاق داده و یا در شهری دیگر دور جدیدی از زندگی خود را آغاز کرده و دوباره ازدواج میکند»!
میبینید! حساب همه جایش را کرده است. به راستی که بشریت امروز معطل به چنین متفکرانی است تا گره از پیچیدهترین و تعیین کنندهترین مسائل امروز و آیندۀ دنیا باز کنند.
حالا میپردازیم به مخاطبان گروه عقاید شیعه. کامنتهایی که کاربران پای این صفحه گذاشتهاند بیان غیر دیپلماتیک و عریان عقاید و رویکرد مرتجعانهای است که رژیم مذهبی در جامعه تبلیغ میکند. اینجاست که میتوان قلابی بودن تعارفات رسمی جمهوری اسلامی در مورد وحدت شیعه و سنی را بهتر فهمید. قلابی بودن برگزاری «هفته وحدت» در هر سال که ظاهرا هدفش جلوگیری از «تفرقه افکنی دشمنان اسلام در بین امت واحده» است را درک کرد. واقعیت اینست که ایدئولوژی مذهبی ذاتا جزم گرا و مطلق گرا است و خود را از سایر ایدئولوژیها ومذاهب برتر میداند. در طول تاریخ چه جنگها و کشتارها و شکنجهها که در قالب اختلافات مذهبی انجام نشده است. اخبار بینالمللی پر است از خبر بمب گذاری و به گلوله بستن پیروان این فرقه مذهبی به دست متعصبان فرقه مذهبی دیگر.
کار مذهب، تفرقه افکنی و ایجاد دشمنی کاذب و مصنوعی در بین تودههای مردم است و فقط به ادامۀ سلطۀ حاکمان مرتجع و ضدمردمی کمک میکند. کامنتهای صفحه ازدواج امام زمان نیز همین تنفر مذهبی و تفرقه افکنی کور را بازتاب میدهد. برای نمونه، کاربری به نام سعید حسینی و نام مستعار «شاه اسماعیل صفوی» در جواب به یکی از مراجعان به سایت که امام زمان را داستانی ساخته و پرداخته خیالبافیها و دروغ پردازیهای محمد باقر مجلسی دانسته او را فورا اهل سنت تشخیص داده و بعد از «زنا زاده» خواندن مخالفان علی بن ابی طالب چنین دشنام میدهد که: «چرا نگاهی به زندگی خلفای خود نمیاندازید و با چگونگی تولد آنان و نحوۀ به وجود آمدنشان آشنا نمیشوید؟» کاربر دیگری به نام شمس مینویسد: «امام زمان ما حدود 800 سال دیگر تازه هم سن حضرت نوح میشوند که البته امیدوارم با ظهور زودهنگام مایۀ آرامش زمین و زمان و انتقام خونهای به ناحق ریخته و اهانتها از سقیفه تا کربلا و از کربلا تا به امروز شوند و با بازوان خیبرگشای علی، عمر را زنده کند و به سزای اعمال ننگینش برسانند. و داغهایی که زنازادگان و طلقا و رهاشدگان و جمل سواران و سگ بازان و ترسا زادگان و میمون بارگان و شرابخواران .... را از دل دوستداران اهل بیت بردارد.... به تاریخ نگاه کنید ببینید دشمنان علی و اهل بیت پیامبر کیانند؟ عمر که پیچیده ترین نسب دارد و ابرکامپیوترهای امروزی هم دی انای او را تفکیک نمیکنند. معاویه که به 5 نفر منسوب بود. عمروعاص که مادرش نیاز به معرفی ندارد... یزید که وضعیتش معلوم است اگر از نطفۀ معاویه هم باشد چون مادرش مسیحی بود عقدش با معاویه باطل و در نتیجه حرامزاده است....»
همین اندازه کافی است. این نمونۀ افکار و باورهای نفرت انگیز و نفرت آفرین کهنهای است که حاملانش را از هر اندیشۀ سالمی جدا میکند و در شرایط مساعد به انجام زشت ترین جنایات و سرکوبگریها وامی دارد. اینها نه فقط برخاسته از ذهن چند کامنت نویس منفرد که نتیجۀ تبلیغات شبانه روزی مجتهدان و آخوندهای حکومتی در حوزهها و منابر و محافل رسمی و غیررسمی برای عوام الناس است.
شهاب نجومی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر