۱۳۹۴ فروردین ۳۰, یکشنبه

غیرت اسم رمز نژادپرستی است

غیرت اسم رمز نژادپرستی است

کاوه اردلان

خبرگزاريهاي ايران در روز هشتم فروردين 94 گزارش دادند که دو نوجوان 14 و 15 ساله ايراني در فرودگاه جده عربستان هنگام عبور از گيت بازرسي خروج توسط شرطهها (ماموران پليس) به اتاق بازرسي بدني برده شده و در آن جا به آنها تجاوز شده است. هنوز کم و کيف خبر کاملا روشن نشده بود که رسانهها و شبکههاي اجتماعي مثل وايبر و فيس بوک پر شد از مقاله و کامنت در اين مورد. انتشار اين خبر درست در بحبوحة برخورد ميان عربستان و ايران در يمن که بازتاب رقابت حاد آنها در منطقه است صورت گرفت. ايران و عربستان به عنوان دو قدرت نفتي چند دهه است که با هم درگيرند. زماني بود که جمهوري اسلامي ماموران و طرفدارانش را در جريان مراسم حج به آن کشور ميفرستاد تا تظاهرات به راه اندازند. اخيرا رابطه دولتهاي عربستان و ايران کمي بهبود پيدا کرده بود اما به دنبال وقايع بحرين و مداخلة دو کشور در آنجا و سپس بحراني شدن اوضاع يمن و قدرت گيري گروههاي متحد جمهوري اسلامي، عربستان سياست مداخلة نظامي و بمباران ادامه دار شهرهاي يمن را در پيش گرفت. اين کار عملا به معني رويارويي ايران و عربستان در يک جنگ نيابتي ديگر در منطقه است.
اما خبر تعرض به دو نوجوان ايراني که بعدا گفته شد تجاوز نبوده بلکه آزار جنسي بوده باعث عکس العملي نژادپرستانه و برتري طلبانه در ميان ايرانيان شد. برخي، عربها را تلويحا حيوان خطاب کردند. برخي ديگر به تحقير «نژاد عرب» پرداختند. اوج وقاحت، داستان سرايي در مورد يک فوتباليست عرب بود که گويي آقاي گل آسيا نيز هست. بنا بر روايت مسخرة نژادپرستان و جو سازان ايراني، گويا اين بازيکن بعد از زدن گل، زير پيراهنياش را که روي آن عدد 15 نوشته شده نشان ميدهد. ميگويند منظورش اين بوده که «من پسر 15 ساله ايراني ميخواهم»!! برخي هنرمندان از جمله رضا صادقي که تبديل شده به مجيزگوي جمهوري اسلامي به مردم نهيب ميزند که «ايرانيها غيرتتان کجا رفته؟» بعضي هم با تفرعن اعلام ميکنند که ما از تبار کوروش کبيريم و نبايد در مقابل عربها ساکت بنشينيم! اينها همه بازتاب افکار و ارزشها و ايدههاي کهنه و عقب مانده و مرتجعانهاي است که از ديرباز در گوشه و کنار اذهان رسوب کرده است. اما جاي شک نيست که رژيم اسلامي و دستگاه اطلاعاتي و ماشين تبليغاتياش آگاهانه روي اين افکار و حساسيتها و تعصبات حساب باز کردهاند و براي ايجاد فضاي مسموم سياسي و ايدئولوژيکي که به نفعشان باشد به اين آتش نژادپرستانه دامن ميزنند.
در واکنش به اين موج شووينيستي بسياري پرسيدند که چرا برخي از همينها که رگ گردنشان بيرون زده و خون جلوي چشمشان را گرفته زماني که در زندانهاي ايران به جوانان تجاوز ميشد ساکت بودند؟ اينها که دم از انسانيت ميزنند و بيشرمانه عربها را «حيوان» خطاب ميکنند، وقتي که زحمتکشان و جوانان در مناطقي مثل اهواز و آبادان و مهران و پرويز خان و... مورد توهين و سرکوب قرار ميگيرند کجا هستند و چه ميگويند؟ وقتي که دهها نفر را در کردستان و بلوچستان اعدام ميکنند چرا صداي اعتراضشان بلند نميشود؟ اين روحية ناسيونال شووينيستي و اين رفتار نژادپرستانه را بايد با تمام قوا افشا کرد. عربها نيز مانند مليتهاي ديگرند. بر خلاف دروغهاي برتري طلبان در ميان آنها نيز هم بسياري افراد پيشرو و ترقيخواه و مردمي وجود دارند و هم گروهي که در ميانه ايستادهاند و يا عقب افتاده و مرتجعند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر