۱۳۹۵ مرداد ۷, پنجشنبه

گزارش ارسالی به آتش

از نشریه آتش شماره ۵۷
 

قاچاق یا تامین زندگی؟


در سال هايي که از حکومت اسلامي مي گذرد، هميشه مساله تامين معاش براي ساکنين مناطق مرزي، مساله مرگ و زندگي بوده است. در اين ميان نيروي انتظامي و سپاه جمهوري اسلامي هميشه با برخوردهاي بسيار خشن، موجب مرگ بسياري از مردم اين مناطق شده اند. اين گزارشي است از حادثه اي که در تاريخ 61 تير59 در منطقه نخل تقي شهرستان عسلويه روي داد و به موجب آن يک شهروند اين منطقه به ضرب گلوله نيروي انتظامي جنايتکار جان باخت.
در روز چهارشنبه 61 تير حدود ساعت 54:3 دقيقه بعد از ظهر، خليل باقري به همراه دوست خود در حال بيرون آمدن از اسکله نخل تقي با ماشين بود که با دستور ايست مامور نيروي انتظامي اسکله به ظن داشتن کالاي قاچاق رو به رو مي شوند.

اما، آنها به مسير خود ادامه ميدهند. در پي آن ماموران نيروي انتظامي شليک ميکنند و خليل، مورد اصابت قرار ميگيرد. خليل را به بيمارستان منتقل ميکنند، ولي تلاش پزشکان بيفايده بود و او جان مي سپارد. در پي انتشار خبر مرگ خليل، برادر و دوستان او در جلوي بيمارستان تجمع ميکنند و خواستار تحويل جنازه و دليل شليک ماموران مي شوند که با ممانعت و عدم پاسخگويي نيروي انتظامي، بين مردم و نيروي حراست و انتظامي درگيري صورت مي گيرد. در اين ميان، ماشين نيروي انتظامي به آتش کشيده ميشود و ماموران، تقاضاي نيروي کمکي ميکنند و تعدادي از تجمع کنندگان را بازداشت و به پاسگاه انتظامي منتقل مي شوند. در پي اين اقدامات و پيچيدن خبر در شهر، تعداد زيادي از مردم منطقه خود را به پاسگاه نيروي انتظامي ميرسانند و خواستار آزادي بازداشت شدگان و تحويل جنازه ميشوند اما نيروي امنيتي و انتظامي به روي مردم شليک مي کنند و 8 نفر مجروح ميشوند. اين عمل باعث خشم بيشتر مردم مي شود و در سطح شهر اقدام به راهپيمايي و اعتراض مي کنند. نيروي امنيتي و انتظامي براي سرکوب کردن مردم از بوشهر و نيروي مستقر در بندر عسلويه تقاضاي کمکي مي کند و با حضور فرمانده ي نيروي انتظامي بوشهر و نيروهاي اطلاعات سپاه اين اعتراض ها سرکوب مي شود.
اما به راستي، آيا کولبران و يا چتربازان (در مناطق مرزي جنوب کشور به توده هايي که به طور غيرقانوني از راه دريا کالا جابه جا مي کنند، چترباز مي گويند) به جز مردم محروم و ستمکش مناطق مرزي هستند که با اين که حجم زيادي از درآمدهاي کشور از طريق اين مناطق وارد کشور مي شود، اکثر اين درآمدها در اسکله هاي خصوصي جنوب کشور به جيب دلالان انگل و يا اکثرا به جيب نيروهاي سپاه و وابسته هاي آن ها مي رود. و مردم اين مناطق هرگز از اين درآمدها نصيبي نمي برند و براي تامين هزينه ي گزاف زندگي خود و خانواده هايشان بايد جان خود را در کف بگيرند و راهي کوهستان و دريا شوند و در اين راه، دست بازِ نيروي  انتظامي، اطلاعاتي رژيم  براي گرفتن جان آن ها مهر پاياني است بر زندگي بسياري از جوانان و نان آوران در اين مناطق. n


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر