۱۳۹۹ فروردین ۱۴, پنجشنبه

افکاری در مورد همه‌گیریِ ویروس کرونای کووید-۱۹*

افکاری در مورد همهگیریِ ویروس کرونای کووید-۱۹*
 نشریه انقلاب- ۸ مارس ۲۰۲۰
من اخبار و تحلیل‌ها در مورد بحران ویروس کرونا را دنبال کردم و می‌خواهم برخی از نکاتم را در این مورد بیان کنم. من تلاش نمودم تا تکوین پروسه بحران را در پرتو سه سئوال ارزش‌گذاری کنم:
چه اتفاقی دارد می‌افتد؟
چرا دارد اتفاق می‌افتد؟
منافع بشریت چیست؟
این‌ها برخی از افکارم در مورد بحران در حال ظهور می‌باشد که به دو موضوع اصلی تقسیم شده است: برخی اطلاعات پایه‌ای و دورنما در مورد بحران ویروس کرونا (کووید – ۱۹) و بخش دوم، این امر که رژیم فاشیستی ترامپ/ پنس این بحران را بدتر کرده است – و احتمالا خطر، تازه آغاز شده است.
برخی اطلاعات پایهای و دورنمای بحران ویروس کرونا
ویروس کرونای جدید (کووید – ۱۹) پدیده‌ای طبیعی است، اما چگونگی برخورد به آن بر یک بستر اجتماعی صورت می‌گیرد. این ویروس بخشی از خانواده بیولوژیکی ویروس‌های موسوم به ویروس‌های کرونایی است. سربرآوردنِ و شیوع این ویروس در چین غیرمنتظره  و پیش‌بینی‌نشده بود. کاملا رخدادی «تکان‌دهنده شگفت‌انگیز» بود و به این معنا مانند فاجعه طبیعی و یا تصادف است. می‌توانید آن را با تندباد دریایی مقایسه کنید. در این حالت یک فاجعه طبیعی در مقیاس بزرگ است که می‌تواند در سطح همه‌گیری جهانی (پاندمیک) بشود.
همانند دیگر فجایع طبیعی، اثراتش بر مردم و چگونگی برخورد با آن در عرصه اجتماعی اتفاق میافتد. ما در جامعه تقسیم شده به طبقات و تقسیم‌بندی‌های مهم اجتماعی دیگر زندگی می‌کنیم. جهان به مشتی کشورهای امپریالیستی – مانند آمریکا و ژاپن و کشورهای اروپای غربی  ازیک‌سو و بسیاری از کشورهای جهان که تحت سلطه این‌ها هستند و اصطلاحا جهان سوم خوانده می‌شوند، تقسیم شده است. به‌طور مشخص این اتفاق در شرایطی رخ می‌دهد که ملت‌ها و مردم جهان در هر سطحی درهم‌تنیده شده‌اند و در بسیاری کشورها جنبش‌های فاشیستی در قدرتند یا برای کسب قدرت منازعه می‌کنند. کل چیدمان صحنه در مورد تشخیص این بیماری، اطلاع‌رسانی در مورد آن و درمان مردم  و نهایتا این‌که چه کسی می‌میرد و چه کسی زنده می‌ماند توسط این عوامل تعیین می‌شود.
خانواده ویروس کرونا برای دانشمندان و متخصصین بهداشت شناخته شده است؛ اما این بهمعنای آن نیست که دانشمندان میتوانستند پیشبینی کنند این ویروس چگونه و چه زمانی تکامل خواهد یافت، به چه اشکال خاصی تبارز خواهد یافت و در کجا و چه زمانی همهگیر خواهد شد. در سال ۲۰۰۳-۲۰۰۲ علت شیوع سارس (سندرم تنفسی حاد) نوع دیگری از ویروس کرونا بود. اگر چه ویروس سارس درصد مرگ و میر بالاتری را در میان مبتلایان داشت اما همه‌گیر شدن آن به‌سرعت کرونای جدید نبود و در کل جهان کمتر از هزار نفر از مبتلایان جان باختند. درحالی‌که از کووید-۱۹ تا زمان نگارش این مطلب، نزدیک به سه هزار نفر جان باخته‌اند.
خصلتِ این ویروس‌ها کماکان مورد تحقیق دانشمندان است. این‌که این ویروس چگونه ظاهر شد و تکامل یافت و چگونه دچار موتاسیون (جهش) می‌شود، چگونه بر انسان‌های متفاوت تاثیر می‌گذارد و شیوع پیدا می‌کند – و هم‌چنین چگونه از یک گونه به گونه دیگر منتقل می‌شود، چیزهایی هستند که مورد مطالعه قرار می‌گیرند.
دانشمندان همچنین تحقیق می‌کنند ببینند فاکتورهای اجتماعی با روند تکاملی و شیوع ویروس‌ها چگونه  تداخل می‌کند. در مورد اخیر، این تحقیق شامل رابطه میان ویروس‌هایی مانند کرونای جدید (کووید – ۱۹) با تغییرات آب وهوایی، تاثیرات تجاوز انسان‌ها به زیست بومِ وحوش، الگوهای مهاجرت‌های انسانی و تنیدگی و جهانی‌سازی بسیار بالای نظام سرمایه‌داری را شامل می‌شود. هرچند علت‌ها و دینامیک‌های عمیق و زیربنایی این امراض جدید و نیز برهم کنش آن‌ها با جامعه به‌طور علمی قابل شناختن هستند، اما به‌معنای این نیست که امکان پیش‌بینی زمان و مکان این شیوع مشخص جهانی ممکن بود.
ویروس کرونا بهسادگی سرایت میکند
پزشکان متخصص اخطار می‌دهند که به نظر می‌آید این ویروس کرونا همان‌طورکه سرماخوردگی و آنفولانزا سرایت می‌کند، به‌سادگی از یک شخص به شخص دیگر سرایت می‌کند. براساس بالاترین درک آن‌ها در این زمان ۸۰ درصد مردمی که به این ویروس مبتلا می‌شوند هیچ علایمی از بیماری در آن‌ها نمایان نمی‌شود و یا به شکل ملایمی مریض می‌شوند. این امر باعث می‌شود که سرایت آن تسریع شود.
بر مبنای مشاهداتی که تاکنون انجام شده، این ویروس در میان سالمندان و کسانی که بیماری دیگری دارند به‌مراتب کشنده‌تر از آنفلونزا است. این ویروس در ایالت ووهان (چین) ضربه سختی به کادر پزشکی و بهداشت زده و پرستاران و دکترهای جوانی جان باخته‌اند. در چین برای کسانی که بیماران را درمان می‌کردند کمبود وسایل حفاظتی وجود داشت و از پرستاران سایر کشورها خواسته شد که به کمک بیایند. این به‌معنای آن است که کارکنان بهداشت در صف اول به این بیماری مبتلا شده‌اند و نمی‌توانند به کار ادامه دهند.
سلطه امپریالیسم آمریکا بحران را بدتر کرده است
اگر چه نگرانی در مورد شیوع آن در آمریکا وجود دارد اما تقریبا هیچ اقدامی مانند تخصیص بودجه و ارائه تخصص و یا بسیج مردم برای کمک به سایر نقاط جهان  که پیشاپیش درگیر کووید-۱۹ شده‌اند، نمی‌شود.
مثلا تصورش را بکنید که در ایران چه خواهد شد. ایران اکنون درگیر همه‌گیریِ کووید-۱۹ شده است. تحریم‌های آمریکا و ممنوعیت تجارت و تراکنش‌های مالی میان ایران و جهان که با قصد به تسلیم واداشتن ایران تحمیل می‌شود پیشاپیش اقتصاد آن را فلج کرده است. حتا قبل از وارد شدن ضربه کووید-۱۹، تحریم‌ها باعث کمبود دارو شده و بحران بهداشت را تشدید کرده بود. این تحریم‌ها قبل از این هم موجب مرگ و میر زیادی شده بود. و الان چه خواهد شد؟
سلطه امپریالیسم از جمله امپریالیسم آمریکا بر جهان باعث شده دیگر نقاط دنیا، کشورهای آفریقا و آسیا و آمریکای لاتین با فقر شدید و شرایط زندگی بیش از حد پرجمعیت و نظام پزشکی ضعیف روبه‌رو باشند. این شرایط میلیاردها نفر از مردم را در مقابل این آفت‌های عصر مدرن بسیار شکننده‌تر می‌کند و باعث مرگ و میر بی‌دلیل می‌شود.
در همان حال که تلاش‌های قهرمانانه‌ای توسط دانشمندان و کارکنان بهداشت و بسیاری آدم‌های معمولی صورت می‌گیرد که با این ویروس مقابله کرده و به حداکثر جان بیماران را نجات دهند؛ اما تلاشهای صمیمانه کسانی که سعی میکنند این پاندمی را متوقف کنند توسط جهانبینی و روابط اقتصادی و الویتهای سیاسی نظام جهانی امپریالیستی بهشدت به عقب رانده میشود.
به جای تمرکز بر شکست این اپیدمی در سطح جهانی بسیاری از کشورها مرزهایشان را بسته‌اند و منابع را برای جمعیت خودشان اختصاص داده‌اند درحالی‌که در حال حاضر اقلامی مانند البسه حفاظتی در چین و دیگر نقاط جهان به‌شدت مورد نیاز است.
کمک به کشورهای دیگر پیشکش! مقامات آمریکایی در ابتدا حتا وعده تامین واکسیناسیون یا درمان را برای همه اهالی آمریکا ندادند. آلکس آذار، وزیر خدمات بهداشتی و انسانی بحث کرد که دولت مقادیری بودجه برای مقابله با این ویروس اختصاص می‌دهد اما سرمایه‌گذاری خصوصی نیز انجام می‌شود و این سرمایه‌گذارها باید سود هم ببرند. البته در این سیستم سود خواهند برد. به خاطر بیاوریم که چند سال طول کشید تا آمریکا داروهای نجات‌بخش بیماری ایدز را در اختیار مردم قاره آفریقا بگذارد و باعث شد که ده‌ها ملیون نفر بی‌دلیل بمیرند.
شیوع ویروس کووید-۱۹ و برخی اقداماتی که برای متوقف کردن آن اتخاذ شده پیشاپیش عمکرد نرمال بسیاری از جوامع را مختل کرده است. حکومت چین (که علی‌رغم ادعای رهبرانش اصلا یک کشور کمونیستی نیست)** در مناطقی که به‌شدت درگیر شده‌اند قرنطینه بی‌سابقه‌ای را بر ۴۵ میلیون نفر اعمال کرد. محدودیت‌های سفر به کشورهایی که تجمعی از همه‌گیری را داشته‌اند هرچه گسترده‌تر شده است. …حکومت‌ها تلاش می‌کنند گسترش آن را محدود کنند و عملکرد نرمال جامعه با روش‌های کاملا بی‌سابقه مختل شده است که بر زندگی میلیون‌ها نفر تاثیر می‌گذارد.
رژیم ترامپ/پنس دست به اقداماتی زده که تاثیرات کووید-۱۹ را جداً بدتر کرده است. این رژیم پس از به قدرت رسیدن، زیرساخت‌های مقابله با بیماری‌های عفونی را ازهم گسیخت، رهبران کلیدیِ این بخش را بیرون کرد و حتا تلاش کرد بودجه «مرکز کنترل و بازداری بیماری‌های مسری» را کم کند که موفق نشد. وقتی با بحران کووید-۱۹ مواجه شد، کابینه ترامپ در ابتدا اعلام کرد که دو و نیم میلیارد دلار بودجه برای مبارزه با همه‌گیری محتمل در آمریکا اختصاص می‌دهد که بسیار کمتر از آن چه بود که لازم است. حتا از آن بدتر اعلام کرد به دیگر بخش‌های جهان که در حال حاضر به‌شدت درگیر همه‌گیری این ویروس شده‌اند، هیچ کمکی نخواهد کرد.
جنایتکارانهتر از این که رژیم ترامپ/پنس جنگ همهجانبهای را علیه علم و روش علمی و دانشمندان پیش برده است.
تا این‌جا که به متخصصین بیماری‌های واگیردار اخطار داده شده که از اطلاع‌رسانی به مردم پرهیز کنند. کارکنان بهداشتی را بدون تعلیمات و البسه حفاظتی مامور کردند که برای درمان کسانی که به‌علت آلوده شدن به بیماری کرونا در پایگاه‌های نظامی آمریکا قرنطینه شده‌اند، بروند…
ترامپ، مایک پنس را که یک بنیادگرای مسیحی و معتقد به نص صریح انجیل است به‌عنوان رییس طرح مقابله با ویروس منصوب کرد. پنس به درست بودن تئوری فرگشت اعتقاد ندارد و علیه علم جنگ صلیبی راه انداخته است. یکی از متخصصان بین‌المللیِ بیماری‌های پاندمی وقتی خبر را شنید توئیت کرد «او.ام.جی» (اوه خدای من!). این جنایت علیه بشریت است. در کنفرانس مطبوعاتی هیچ یک از خبرنگاران در این مورد از او سوالی نکردند…
تحقیر دائمی مهاجرین توسط رژیم ترامپ/ پنس علاوه بر اینکه تقویت برتریطلبی ملی توسط امپریالیسم است، موجب به وجود آمدن انبار باروتی برای گسترش «خارجی هراسی» شده است. بهویژه علیه کسانی که تبار چینی، کره جنوبی و دیگر کشورهای آسیایی را دارند که این ویروس از آن جا شروع شد. در شهرهایی مانند شیکاگو رستوران‌های محله چینی‌ها بدون هیچ دلیل منطقی خالی شده‌اند! این روند می‌تواند کریه‌تر از این‌ها شود. اما مردم دنیا نیاز دارند متحد شده و با این بحران همه‌گیر مقابله کنند.
افرادی مانند «استیو بانون» و وزیر تجارت «ویلبور راس» که استراتژیست‌های فاشیستِ ترامپ هستند، در این وضعیت که حکومت چین درگیر مقابله با یک بحران جدی سلامت است، فرصتی می‌بینند برای تضعیف درونی چین که رقیب امپریالیسم آمریکا است.
اعضای رژیم فاشیستی ترامپ در رسانه‌ها رقبای ترامپ در حزب دمکرات را متهم به ایجاد هول و هراس و ضربه زدن به اقتصاد کرده‌اند. تا زمانی که منافعشان ایجاب کند دانشمندانی که خطر این بحران را جدی می‌بینند خراب خواهند کرد. اما زمانی که این ویروس به شکل جدی در آمریکا شیوع پیدا کند آن گاه دور از انتظار نیست که ترامپ و فاشیست‌ها تلاش کنند از آن برای جهش در تحکیم فاشیسم در آمریکا استفاده کنند و دست به اقدامات سرکوب‌گرانه بزنند و ترس و نفرت علیه مهاجرین  و مردم کشورهای دیگر را تقویت کنند.
«آتش»
پانوشت:
*این مطلب گزیده‌ای است نسبتا کامل از مقاله‌ای باعنوان: 
Thoughts from a Reader on the Coronavirus COVID-19
موجود در سایت  www.revcom.us
**چین کشور کمونیستی نیست. پس از مرگ مائوتسه دون در سال ۱۹۷۶ انقلاب چین شکست خورد و سرمایه‌داری احیا شد. چین تبدیل به کارگاه عرق‌ریزانی برای قدرت‌های امپریالیستی شد. حتا با وجود آن‌که امروز چین به‌عنوان یک قدرت امپریالیستی ظهور کرده است،  در همین حال دلایل گوناگونی دارد که هنوز نام «کمونیست» را حفظ کرده است. برای اطلاعات بیشتر رجوع کنید به کتاب تاریخ واقعی کمونیسم به قلم ریموند لوتا در لینک زیر:
 https://cpimlm.org/wp-content/uploads/2019/07/tarikh-waghei-komonism.pdf

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر