۱۴۰۰ شهریور ۲, سه‌شنبه

تفاوت بین یهودیت و صهیونیسم

گزیده از کتاب «علم و انقلاب» مصاحبه با آردی اسکای بریک*

 سؤال: بر متن همین بحث‌ها می‌خواهم بدانم اگر سنتز نوین (کمونیسم نوین) نه فقط در جامعه آمریکا بلکه در مقیاس جهانی واقعاً نفوذ وسیعی داشت و مردمِ بیشتر و بیشتری درگیرِ آن می‌شدند و هم‌زمان و مرتبط با آن هسته‌‌ای به وجود می‌آمد از کسانی که آن را در دست گرفته و به مبارزانِ سرسخت سنتز نوین تبدیل می‌شدند، اوضاع به چه صورتی در می‌آمد؟

اسکای بریک: خوب، در این صورت، سنتز نوین در جامعه آمریکا و در دنیا به چیزی تبدیل می‌شد که «قطب جاذبه» خوانده می‌شود. یعنی تبدیل به یک چارچوب مرجع می‌شد. مردم در سراسر دنیا می‌توانستند به آن رجوع کنند، آن را یاد بگیرند و بر مبنای آن فرآیند انقلاب را در کشورهای خود و به ‌عنوان بخشی از یک جنبش جهانی به پیش برند. خاورمیانه در دهه‌های گذشته یکی از تلخ‌ترین نمونه‌هایی است که فقدانِ چنین فرآیندی در آن مشهود است. کشورهای خاورمیانه، برای نسل‌های متوالی، توسط امپریالیست‌های خارجی غارت و سرکوب شده‌اند. امپریالیست ها، به طور مستقیم یا از طریقِ دولت‌های ستمگری که سرکار گذاشته و حمایت‌ می‌کنند، توسعه‌ای معوج و معضلات اجتماعی عظیمی برای این کشورها به وجود آورده‌اند و مانع از آن شده‌اند که این جوامع در جهت درستی توسعه یافته و پاسخگوی نیازهای مردم باشند. این مسئله خشم و انزجار فوق‌العاده‌ای در بین مردم خاورمیانه پدید آورده. خشم و انزجار عظیم از این‌که پاسخِ امپریالیست‌ها برای مشکلاتِ غیرقابل حلی که خودشان در خاورمیانه ایجاد کرده‌اند، فقط بمبارانِ پی‌درپی شهرها و کشورها است. این تنها شیوه‌ای است که آن‌ها برای حل معضلات بلدند: این کشورها مشکل دارند؟ پس بمبارانشان کنید! ویرانی و بدبختی که امپریالیست‌ها در خاورمیانه به بار آورده‌اند، ورای تصور است.

امپریالیست‌ها از اسرائیل هم حمایت کرده‌اند. اسراییل دولتِ ستمگری است که طی چندین نسلِ پی در پی، سیاستِ نسل ‌کشی وحشیانۀ مردم فلسطین را پیش برده و همچنان می ‌برد. دولت اسرائیل با کمک امپریالیسم آمریکا و سایر قدرت‌های امپریالیستی بنا شد. ادامۀ این وضعیت مطلقاً غیرقابل قبول است. طنز تلخ این است که یک دولت یهودی دارد این جنایت ها را مرتکب می شود. همان‌طور که باب آواکیان گفته است، «بعد از هولوکاست، بدترین اتفاقی که برای یهودیان افتاد،  تشکیل دولت اسرائیل بود.» این، کاملاً درست است و بسیار تلخ است که آدم به نسل‌ کشی شش میلیون یهودی در جنگ جهانی دوم توسط هیتلر و رژیم نازی فکر کند و بعد با واقعیت کنونی روبرو شود که دولتِ صهیونیستی اسرائیل که بعد از جنگ جهانی دوم و با ترسیم دوبارۀ نقشۀ خاورمیانه ایجاد شد، فلسطینی‌ها را از بخش بزرگی از سرزمین‌هایشان بیرون رانده و زمین‌هایشان را غصب کرده است. رژیمِ بیرحم و نامشروع صهیونیستی تا امروز یهودیان را به سمتِ نسل ‌کشی بی‌رحمانۀ مردم فلسطین سوق داده است. در حالی که مردم یهود باید بهتر از هر کس دیگر بدانند که مورد نسل‌کشی قرار گرفتن یعنی چه.

همانطوری که باب آواکیان در دیالوگ با کورنل وست گفت دو شیوه برای جمع ‌بندی تاریخی از تجربۀی هولوکاست وجود دارد و تشخیص تمایز میان آنها بسیار مهم است. جمعبندی صحیح این است که «هرگز نباید تکرار شود!…ما نباید اجازه دهیم که چنین چیزی دوباره برای یهودی‌ها، یا برای گروه دیگری از مردم، در هیچ نقطه‌ای از جهان، رخ بدهد» و شیوه دیگر جمعبندی، شیوه‌ی بسیار غلطی است که بنیان دولتِ صهیونیستی اسرائیل است و این است که: «چون چنین فاجعه‌ای برای قوم و ملت ما رخ داده، پس هر کاری که ما می‌کنیم مشروع است. ما این سرزمین را به عنوان سرزمینِ خودمان مصادره می‌کنیم،  فلسطینی‌هایی که در این سرزمین زندگی می‌کنند و کسانی را که جرئت مخالفت با ما را می کنند، سرکوب کرده و از این سرزمین بیرون می‌رانیم. ما فقط بر مبنای منافعِ خودمان عمل خواهیم کرد و هیچ اهمیتی نمی‌دهیم که اعمال ما چه پیامدهایی برای دیگران خواهد داشت.»

ببیند! خیلی مهم است که تفاوت بین یهودیت و صهیونیسم کمرنگ نشود. یهودیت یک دینِ و فرهنگ باستانی است ولی صهیونیسم یک جنبش و ایدئولوژی سیاسی است که امروزه یک جنبش و ایدئولوژی راست افراطی و فاشیستی به شمار می‌آید. دولتِ صهیونیستی اسرائیل قبل از جنگ جهانی دوم حتی وجود نداشت. اما اکنون، خود را به ‌عنوان یک دولت یهودی و به‌‌عنوان مکان امنی برای همۀ یهودیان آزار دیده، جا انداخته است. این دولت توسط افراد زیادی، احتمالاً اکثراً یهودیان، هم در خاورمیانه و هم در سایر نقاط دنیا حمایت می‌شود. ولی خیلی مهم است به یاد بیاورم که همه یهودی‌ها صهیونیست نیستند. در واقع تاریخا یهودیان بسیاری در سراسر جهان از جمله در آمریکا، مارکسیست‌های رادیکال و کمونیست‌های انقلابی بودند. من فکر می‌کنم امروزه در حزب کمونیست انقلابی (آر.سی.پی) کسانی هستند که تبار خانوادگی‌شان یهودی است ولی انتخاب کردند که تبدیل به انقلابیون متعهدی شده و برای رهایی همه بشریت مبارزه کنند. آن‌ها به‌درستی از دولتِ اسرائیل نفرت دارند و کل رابطه ‌شان با اسرائیل افشاگری از جنایت‌های این رژیم، نفی و مخالفت با آن است. متأسفانه امروزه تعداد یهودیانی که این‌گونه احساس می‌کنند زیاد نیست.  تعداد این افراد باید افزایش یابد! من خیلی خوشحال شدم وقتی دیدم یهودی‌های مترقی در اینجا و آنجا دور هم جمع شده، قدم پیش گذاشته و به ‌صورتِ علنی و عمومی جنایات دولتِ اسرائیل را محکوم می‌ کنند و می‌خواهند به همگان اعلام کنند که: «به نامِ ما، نه»! ما نیاز داریم گروه‌های بیشتری از یهودی‌های مترقی گام پیش بگذارند و به دولت اسرائیل و حامیان امپریالیستش در آمریکا بگویند که «چگونه جرئت می‌کنید سیاست‌های نسل‌ کشی‌ تان علیه سایر ملل را به نامِ ما، به نامِ یهودیان، به نامِ هولوکاست و به نامِ همه قربانی‌های هولوکاست، اجرا می کنید؟ شما حق ندارید چنین کنید!». ما باید بیشتر شاهد چنین رویکردهایی باشیم.

*اسکای بریک، آردی (۱۳۹۸) علم و انقلاب. ترجمه ریحانه رهنما با همکاری منیر امیری. انتشارات اینترنتی در وبسایت حزب کمونیست ایران (م ل م) (cpimlm.org)

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر